1. Toepassing van onze algemene voorwaarden
1.1. Op elke overeenkomst en op alle professionele relaties met Kantoor Bruyneel – Martens BVBA (het “Kantoor”) zijn deze algemene voorwaarden van toepassing. De toepassing van de eventuele voorwaarden van de cliënt (de “Cliënt”) is uitgesloten.
2. Tot standkoming en uitvoering van de overeenkomst
2.1. Behoudens andersluidend beding in de opdrachtbrief komt de overeenkomst tot stand en vangt ze aan: hetzij op het moment dat de door de cliënt ondertekende opdrachtbrief het Kantoor in ontvangst wordt genomen en door haar mee wordt ondertekend, hetzij van zodra het Kantoor aanvangt met de uitvoering van de opdracht op uitdrukkelijk verzoek van de cliënt, indien deze aanvang op een vroeger tijdstip zou plaatsvinden.
Indien het Kantoor de door de cliënt ondertekende opdrachtbrief nog niet heeft ontvangen, worden alle professionele relaties tussen partijen in elk geval beheerst door onderhavige algemene voorwaarden en de opdrachtbrief, vanaf het moment en voor zover deze contractuele documenten, hetzij per brief, hetzij per fax, hetzij per elektronische post, hetzij persoonlijk door overhandiging tegen ontvangstbewijs aan de cliënt werden overgemaakt.
In geval van afwijking tussen de opdrachtbrief en onderhavige algemene voorwaarden, zullen laatstgenoemde voorrang hebben, tenzij zij werden gewijzigd door de opdrachtbrief met specifieke verwijzing naar de relevante clausule van de algemene voorwaarden.
2.2. Het Kantoor spant zich ervoor in de Opdracht met de nodige professionaliteit uit te voeren. De meest effectieve werking wordt bereikt door met de Cliënt samen te werken als in een team. Het Kantoor gaat ervan uit dat alle door de Cliënt verstrekte informatie volledig en juist is en hierop mag vertrouwd worden.
2.3. De Opdracht wordt aanvaard en uitgevoerd door het Kantoor dat uitsluitend verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan, zelfs indien een cliënt een opdracht - uitdrukkelijk of stilzwijgend - heeft verstrekt met het oog op uitvoering door een bepaalde persoon. De Cliënt aanvaardt dat de medewerkers (al dan niet middels vennootschap) en aangestelden van het Kantoor (gezamenlijk de “Personen” of “Persoon”) geen verplichting aangaan en hebben ten aanzien van de Cliënt. De Cliënt aanvaardt met betrekking tot de Opdracht geen (aansprakelijkheids)vordering in te stellen tegen enige Persoon en doet hiervan onherroepelijk afstand.
2. Erelonen en kosten
2.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen in de opdrachtbrief, wordt het ereloon berekend op basis van uurtarieven dan wel forfaitair per prestatie. De uurtarieven of forfaits kunnen periodiek door het Kantoor worden herzien en van toepassing zijn vanaf de datum van wijziging. De erelonen van het Kantoor omvatten geen (gerechts)kosten en uitgaven. Deze kosten en uitgaven worden doorgerekend aan kostprijs en voor wat betreft de kosten van het Kantoor op forfaitaire basis vastgesteld. De Cliënt kan te allen tijde een overzicht vragen van de op een gegeven ogenblik geldende uurtarieven en forfaitaire kosten van het Kantoor. Bij aanvang of gedurende de loop van een dossier kan een provisiestaat worden gestuurd naar de Cliënt met het verzoek een voorschot te vereffenen dat naderhand verrekend wordt.
2.2. Het Kantoor is bereid betalingen te ontvangen van derden (anderen dan de Cliënt) doch onder dien verstande dat de Cliënt te allen tijde gehouden blijft tot betaling ten opzichte van het Kantoor.
2.3. De Cliënt is ertoe gehouden staten van het Kantoor onmiddellijk bij ontvangst te controleren. Onverminderd eerdere (al dan niet stilzwijgende) aanvaarding, wordt de Cliënt onweerlegbaar geacht een staat van het Kantoor aanvaard te hebben bij gebrek aan gemotiveerd schriftelijk protest binnen de 8 kalenderdagen na ontvangst van de staat. Behoudens tegenbewijs zal elke staat geacht worden ontvangen te zijn door de Cliënt de derde werkdag na de datum van de staat.
2.4. In geval van gewijzigde omstandigheden zodanig dat bijkomende prestaties zijn vereist, kan het Kantoor haar honoraria dienovereenkomstig, zelfs forfaitair, aanpassen, in voorkomend geval met naleving van de procedure die op dwingende wijze door de van toepassing zijnde wetgeving is voorzien. Indien bijkomende prestaties noodzakelijk zijn door foutief verstrekte informatie door de cliënt, behoudt de Kantoor het recht voor om deze prestaties bijkomend te factureren.
3. Betalingsvoorwaarden
3.1. Staten van het Kantoor zijn betaalbaar binnen 15 dagen na de datum van de staat. Bij gebrek aan uitdrukkelijk en schriftelijk protest van de factuur binnen de 15 dagen na ontvangst van deze factuur, wordt de klant geacht deze factuur te aanvaarden zonder voorbehoud en met inbegrip van de weergegeven factuurvoorwaarden.
3.2. Bij niet-nakoming door de klant van zijn betalingsverplichtingen, behoudt het Kantoor zich enerzijds het recht voor om de verdere uitvoering van de specifieke of enige andere Opdracht uit te stellen tot aan de volledige betaling van alle achterstallen, en anderzijds om de overeenkomst met de cliënt van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling als ontbonden ten laste van de cliënt te beschouwen. De niet betaling op de vervaldag van één enkele factuur maakt het verschuldigd saldo van alle andere, zelfs niet-vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar. Elke op haar vervaldag niet of niet volledig betaalde factuur zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een nalatigheidsintrest opbrengen van 10% per jaar, en dit vanaf de vervaldag van de factuur tot aan de dag van de integrale betaling ervan. In geval van gehele of gedeeltelijke niet betaling van de factuur op de vervaldag, wordt - zonder dat daartoe een ingebrekestelling verschuldigd is en onverminderd de gebeurlijke gedingskosten - het verschuldigd bedrag verhoogd met een forfaitair schadebeding van 15% op het totaal der gevorderde factuurbedragen of openstaande saldi, dit met een minimum van 125 euro, zelfs bij toekenning van termijnen van respijt.
4. Aansprakelijkheid
4.1. Het Kantoor is enkel aansprakelijk voor verlies, schade, kosten, uitgaven, vorderingen ontstaan in verband met de uitvoering van de Opdracht (de “Schade”) geleden door de Cliënt ten gevolge van grove nalatigheid, grove fout of bedrog in de uitvoering van de Opdracht. In geen geval is het Kantoor aansprakelijk voor onrechtstreekse Schade of gevolgschade, waaronder begrepen Schade geleden door derden.
4.2. Indien het is vastgesteld dat het Kantoor aansprakelijk is, is haar aansprakelijkheid - zowel contractueel als extracontractueel - beperkt tot een bedrag gelijk aan drie keer het totale ereloon betaald door de Cliënt voor de betrokken Opdracht onverminderd wat hierna volgt. De aansprakelijkheid van het Kantoor is in elk geval beperkt tot het bedrag van de eventuele tussenkomst van de BA verzekeraar in het kader van haar polis beroepsaansprakelijkheid. De schadevergoeding waartoe het Kantoor eventueel gehouden zou zijn ten aanzien van de klant/ contractspartij/ derden, zal bijgevolg nooit hoger zijn dan de dekking verleend krachtens de BA verzekering. Vergoeding voor indirecte schade is uitdrukkelijk uitgesloten. Onder indirecte schade dient o.m. te worden begrepen (niet-limitatieve opsomming): gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, etc.
4.3. Indien het Kantoor wordt aangesproken ten gevolge van een fout of nalatigheid van het Kantoor en derden (met inbegrip van de Cliënt), zal het Kantoor ten hoogste aansprakelijk zijn voor de Schade die rechtstreeks is veroorzaakt door de fout of nalatigheid van het Kantoor zonder hoofdelijk of in solidum gehouden te zijn met die derden.
4.4. Het Kantoor is niet aansprakelijk voor vertragingen of gebreken in de uitvoering van de Opdracht indien dit te wijten is aan omstandigheden buiten haar wil of controle, met inbegrip van handelingen of nalatigheden ten gevolge van het falen van de samenwerking met de Cliënt of andere partijen, elektronische panne of interruptie van communicatiemiddelen niet aan haar te wijten, stakingen, of in het algemeen elke situatie die niet kon worden voorzien of vermeden bij aanvang van de Opdracht.
4.5. Elke vordering ten overstaan van het Kantoor moet op straffe van verval onverwijld in rechte worden ingesteld. Elke aanspraak ten aanzien van het Kantoor vervalt in elk geval indien niet binnen het jaar nadat de omstandigheid die aanleiding geeft of kan geven tot aansprakelijkheid ontdekt wordt, of redelijkerwijs kon ontdekt worden, de vordering in rechte is ingesteld.
4.6. Onverminderd kortere termijnen ingevolge de wet of deze voorwaarden, verjaren in elk geval alle vorderingen tegen het Kantoor twee jaar na het einde van de betrokken Opdracht.
4.7. De Cliënt zal het Kantoor en de Personen vrijwaren tegen alle aanspraken van derden in verband met, of voortvloeiend uit, de Opdracht.
4.8. Voormelde regeling geldt niet in geval van bedrog - tenzij bedrog gepleegd door de aangestelden van het Kantoor - en geldt voor zover en in de mate naar Belgisch recht of de deontologische verplichtingen mogelijk.
4.9. Het kantoor treedt op als een onafhankelijke dienstverlener. Behoudens uitdrukkelijke andersluidende bepaling in de opdrachtbrief verbindt het Kantoor er zich niet toe om enige hetzij wettelijke, hetzij contractuele verplichting van de cliënt na te komen of om enige verantwoordelijkheid op te nemen betreffende zijn activiteiten of verrichtingen.
5. Beëindiging van de samenwerking en ontbinding
5.1. De Cliënt en het Kantoor - deze laatste rekening houdend met de deontologische verplichtingen terzake - kunnen op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen.
5.2. In toepassing van artikel 1794 B.W., en desgevallend, in afwijking van artikel 2004 B.W., heeft de cliënt het recht om de opdracht vroegtijdig te beëindigen, desgevallend vooraleer de dienstverlening van het kantoor kon worden voltooid, doch mits betaling aan het Kantoor van de kosten en erelonen die overeenstemmen met de reeds uitgevoerde werkzaamheden, te verhogen met een bijkomende schadevergoeding gelijk aan 30% van het ereloon met betrekking tot het niet uit te voeren of uitgevoerde deel van de opdracht.
6. Verbod op afwerving
De cliënt verbindt er zich uitdrukkelijk toe om, tijdens de hele duur van de overeenkomst en tijdens een periode 12 maanden na de beëindiging ervan, ongeacht de reden van beëindiging, geen personeelslid of zelfstandige medewerker van het Kantoor, betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst, rechtstreeks of onrechtstreeks in dienst te nemen of hem/haar rechtstreeks of onrechtstreeks werkzaamheden te laten uitvoeren buiten het kader van een overeenkomst tussen de cliënt en het Kantoor.
Per vastgestelde inbreuk zal de cliënt aan het kantoor een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn ten bedrage van 50 000,00 EUR, of 12 maanden loonkost van het betrokken personeelslid, behoudens anders schriftelijk overeengekomen afspraken, dit onverminderd het recht van het Kantoor om een hogere vergoeding te vragen indien deze forfaitaire schadevergoeding niet alle schade dekt.
7. Overmacht
Onder gebeurtenis van overmacht wordt begrepen – maar is niet beperkt tot - elk van de volgende gebeurtenissen: Natuurrampen (zoals overstroming, storm, orkaan, bliksem, sneeuw, aardbeving, etc.), Gewapende conflicten (zoals oorlog, revolutie, opstand, militaire operatie, bezetting, etc.), Sociale onrust (zoals staking, betoging, lock-out, handelsconflicht, etc.), Misdrijven (zoals diefstal, terrorisme, etc.), Ziekte en epidemie, Stroom en telecommunicatieonderbreking, Economische factoren (zoals leveringsvertraging, grondstoffentekort, tekort aan arbeidskrachten, etc.), Ongevallen (zoals brand, explosie, machinebreuk, …) en Overheidsingrijpen. Het Kantoor is bevrijd van enige contractuele of buitencontractuele aansprakelijkheid vanaf het plaatsvinden van de Gebeurtenis van Overmacht.
8. Anti-witwasbepalingen
Het kantoor op grond van Antiwitwaswetgeving gehouden om de cliënt, respectievelijk de uiteindelijke begunstigde en/of vertegenwoordiger te identificeren. De cliënt is gehouden om hiertoe tijdig alle door het kantoor gevraagde informatie en documenten te verstrekken, en toegang te verlenen tot geschikte databanken. Deze gegevens zullen worden verwerkt overeenkomstig de waarborgen van de GDPR, zoals omschreven in onze afzonderlijke privacyverklaring. Het Kantoor behoudt zich het recht voor om haar dienstverlening stop te zetten indien de gevraagde documenten en informatie niet wordt aangeleverd, zonder dat de cliënt gerechtigd zal zijn op enige schadevergoeding.
9. Nietigheid
De nietigheid van een bepaling uit huidige overeenkomst, brengt niet de nietigheid van de gehele overeenkomst met zich mee. De nietige bepaling zal dan worden vervangen door een geldige bepaling die zo nauw mogelijk zal aansluiten met de bedoelingen die aan de overeenkomst ten grondslag liggen en daarbij zal de bepaling maximaal worden ingevuld binnen de toegelaten wettelijke grenzen.
10. GDPR
In geval de cliënt door het Kantoor om persoonsgegevens gevraagd wordt, zal dit gebeuren conform de toepasselijke bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) – (GDPR). De doeleinden voor de verwerking van uw persoonsgegevens, en de wijze waarop wij dit doen, vindt u uitgebreid terug in onze afzonderlijke privacyverklaring. Wij zullen evenwel geen gegevens verwerken die niet noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, of waarvoor wij geen toestemming hebben gevraagd.
U beschikt over een wettelijk recht op inzage en eventuele correctie van uw persoonsgegevens. U kan gratis de schriftelijke mededeling bekomen van uw persoonsgegevens door een verzoek te richten per e-mail. Indien nodig kunt u ook vragen de gegevens te corrigeren die onjuist, niet volledig of niet pertinent zouden zijn, de gegevens te wissen, de verwerking ervan te beperken, of deze te doen overdragen. Wanneer een verzoek echter manifest ongegrond is of buitensporig wordt bevonden, kan een administratieve kost aangerekend worden. In geval u van ons geen mailberichten meer wenst te ontvangen kan u steeds een verzoek richten per email, of de uitschrijvingsinstructies (“unsubscribe”) te volgen die gebeurlijk zijn opgenomen in onze e-mailberichten. U heeft het recht om een klacht in te dienen omtrent de verwerking van uw persoonsgegevens bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), Drukpersstraat 35 | 1000 BRUSSEL| https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/contact |T: +32 (0)2 274 48 00 | F +32 (0)2 274 48 35
11. Copyright
Elk werk of ontwerp van het Kantoor dat is ontstaan aan haar eigen creativiteit, en het resultaat is van haar eigen intellectuele schepping blijft haar exclusieve eigendom. Onder werk of ontwerp wordt begrepen elk sjabloon, berekeningen, methodologie, verslagen, know-how, werkdocumenten, dossiers, etc., waardoor aan een idee vorm werd gegeven, zowel voorlopig als definitief. Alles wat door het Kantoor tijdens de uitvoering van de opdracht werd vervaardigd blijft haar uitsluitende eigendom, en mag niet worden gedeeld of ter inzage gegeven aan derden.
11. Toepasselijk recht – Bevoegde rechtbank
Alle overeenkomsten met het Kantoor worden beheerst door het Belgisch recht. Enkel de hoven en rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van de Zetel van het Kantoor zijn bevoegd.